Wulkanizacja opon
Zobacz więcej
Badanie diagnostyczne w pojazdach kołowych można rozdzielić na kilka kategorii ze względu na formę przeniesienia napędu. Jak wiadomo rozróżniane są trzy najpopularniejsze typy napędów: FWD (napęd na przednią oś), RWD (napęd na tylną oś) oraz 4WD i AWD (napęd na wszystkie koła, z różnicą taką iż w pierwszym moc przekazywana jest równo na wszystkie koła a w drugim komputer steruje któremu kołu przekazać moc podczas uślizgu). Badanie diagnostyczne w samochodach polega na przeprowadzeniu oceny stanu technicznego pojazdu, jego podzespołom oraz ocenie sprawności dla każdego indywidualnie według zaleceń producenta, np. luzy, bicia, drgania na półosiach, wale, przegubach, moc na kołach, drogę wybiegu, analizę poprawności działania sprzęgła, badanie poprawności funkcjonowania układów na postoju i podczas jazdy, diagnostyka komputerowa, diagnoza skrzyń automatycznych jeśli jest.
Naprawy jak w tytule można dokonać w zakładach mechanicznych, przeprowadzą oni odpowiednią diagnozę wedle zastrzeżeń klienta które opisze. Z reguły sytuacja wygląda następująco, klient mówi: słyszę jakiś metaliczny dźwięk a po wciśnięciu sprzęgła zanika, oraz odczuwalne są wibracje przy przyspieszaniu. Mechanik na takie spostrzeżenia wykonuje test dla sprzęgła, bada jego skok, słucha, wykonuje jazdę próbną, aż wreszcie demontuje skrzynię biegów gdzie po ściągnięciu koła dwumasowego widzi jego zużycie (stąd metaliczny dźwięk oraz wibracje w szczególności podczas przyśpieszania z włączonym wysokim biegiem oraz z niskiego zakresu obrotów gdzie moment siły przekazywany na koło zamachowe jest największy i powoduje największe zużycie.
Po zdiagnozowaniu bolączki pojazdu, jak w poprzednim przykładzie, czymkolwiek ona by nie była, jakiego układu by nie dotyczyła, jeśli wystąpiła powinien "iść po nitce do kłębka" oraz sprawdzić oraz ocenić stan elementów współgrających z uszkodzoną częścią, gdyż często na wskutek zużycia jednego elementu, żywotność innych skraca się przez zaniedbania w cyklach serwisowych. Dopiero taka diagnoza oraz usunięcie usterki może być uznana za skuteczną.
Uwagę należy zwracać na powtarzalne stuki, szumy, bądź inne niepokojące dźwięki które towarzyszą zużyciu się elementów układu napędowego. Należy pamiętać iż układ ten jest narażony cały czas na obciążenie i mimo swojej wytrzymałości należy dbać o niego należycie ponieważ nic innego nie napędzi samochodu jak układ przeniesienia napędu. Po diagnostyce i likwidacji usterki należy zwrócić uwagę przede wszystkim czy objawy zostały usunięte, czy żadne niepokojące już dźwięki nie dochodzą do ucha właściciela, odebrać należy również fakturę za wymienione elementy oraz historię naprawy oraz diagnozy w celu ewentualnej reklamacji w przypadku kiedy usterka powróci w krótkim okresie od naprawy.
Oczywiście że tak! większość elementów nie wymaga specjalistycznego sprzętu, no może poza odpowiednimi nasadkami czy kluczem dynamometrycznym, a całą resztę można wymienić w garażu czy na przysłowiowym podwórku. Wystarczy podnośnik oraz podstawowe narzędzia oraz przede wszystkim instrukcja do konkretnego pojazdu których krąży po sieci multum. Natomiast należy pamiętać jeśli robi się coś pierwszy raz i zastanowić się razy dwa czy jest się pewnym podjęcia ryzyka wymiany części czy nie lepiej oddać osobie doświadczonej. Przykładowo krzyżaki na wale czy wymiana przegubu nie wymaga bardzo skomplikowanej wiedzy, natomiast wymaga trafnej diagnozy.
Przyczyny awarii skrzyni biegów (przy założeniu że sprzęgło oraz ewentualne koło dwumasowe działają prawidłowo) nie ma wiele, zazwyczaj ogranicza się do błędnego użytkowania lub braku serwisu olejowego. Błędnym użytkowaniem można nazwać wpychanie biegów przy zgrzytaniu zębów skrzyni o siebie, wciskanie ich na siłę, czy zmianę pozycji lewarka w automatyczny bez całkowitego zatrzymania się. Takie zachowania powodują powstawanie opiłków które zatykają kanały olejowe co w konsekwencji prowadzi do zakleszczenia skrzyni i jej destrukcji, tak samo w przypadku braku serwisu olejowego. Należy pamiętać że mimo iż serwisy często nie mają w swoich czynnościach wymiany wewnętrznych filtrów to nie można o nich zapominać i szukać specjalisty który je wymieni. Olej to podstawa prawidłowego funkcjonowania skrzyń czy to automatycznych czy manualnych i o tym nie można zapomnieć.
Zapoznaj się z cennikiem usług naszego warsztatu.
Usługa | Cena |
---|---|
a | 100zł |
b | 200zł |
Usługa | Cena |
---|---|
a | 100zł |
b | 200zł |
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.