Mrugacz Auto Serwis | Warsztat samochodowy Wadowice i Tomice

Wymian rozrządu

Rozrząd (układ rozrządu) jest bardzo ważną częścią składową silnika spalinowego. Ma za zadanie doprowadzić paliwo do cylindra silnika tłokowego, a następnie odprowadzić z niego spaliny. Do prawidłowego funkcjonowania silnika spalinowego niezbędne jest odpowiednie serwisowanie układu rozrządu oraz jego cykliczna wymiana. Układ rozrządu, potocznie nazywany rozrządem, jest kluczowym zespołem elementów w pracy każdego silnika spalinowego, benzynowego, czy też wysokoprężnego. Rozrząd składa się z wielu podzespołów, których zadaniem jest sterowanie dopływem powietrza do cylindrów silnika, a następnie usuwanie z niego spalin. Wśród podzespołów układu rozrządu znajdziemy zawory, wałek rozrządu z krzywkami, przekładnie stanowiące napęd rozrządu. Napęd rozrządu zbudowany jest z paska lub łańcucha oraz kół. p>

Napęd rozrządu

Współczesne samochody wyposażone są w dwa rodzaje układów rozrządu: z paskiem zębatym lub z łańcuchem rozrządu. Częstsze zastosowanie mają paski rozrządu. Praca rozrządu jest ściśle zsynchronizowana z pracą układu wtryskowego, położeniem wału korbowego oraz napędzanych przez wał korbowy tłoków. Rozrządy mogą być napędzane łańcuchem lub paskiem. Kluczowym elementem układu rozrządu jest wałek rozrządu, który współpracuje z wałem korbowym. Pasek rozrządu, który znajduje się na zewnątrz silnika, łączy oba wałki i napędza cały układ.

Jak często należy dokonać przeglądu paska rozrządu?

Układ rozrządu ma ograniczoną trwałość, musi być regularnie sprawdzany i wymieniany. Sprawna praca paska rozrządu wpływa na działanie cylindrów. Sprawdzanie stanu paska rozrządu można regularnie przeprowadzać we własnym zakresie. Czasami może to jednak być trudne, ponieważ dla przeciętnego kierowcy, nie mającego na co dzień do czynienia z naprawą samochodów, mikrouszkodzenia paska mogą okazać się niezauważalne. Natomiast po przejechaniu około 30 tys. kilometrów należy taki przegląd wykonać w warsztacie samochodowym.

Jak często wymieniać pasek rozrządu?

Producenci poszczególnym marek samochodu określają w stosunku do danego modelu silnika, co jaki okres należy dokonać wymiany paska rozrządu. Można przyjąć, że z reguły jest to okres co 4-5 lat lub po przejechaniu 120 tys. kilometrów. Ponadto w trakcie eksploatacji samochodu, jeśli zauważymy przetarcia lub pęknięcia paska rozrządu, zredukowanie jego szerokości, czy też uszkodzenia na zębach, zalanie olejem silnikowym, paliwem, płynem do chłodnicy itp. należy niezwłocznie udać się do warsztatu samochodowego w celu wymiany paska rozrządu. Warto dodać, że jeżeli już oddamy auto do serwisu w celu wymiany paska rozrządu, nie powinniśmy się ograniczać tylko do samego paska. Wraz z wymianą paska rozrządu należy dokonać wymiany również osprzętu, takiego jak rolki prowadzące, napinacz, pompa wody.

Konsekwencje zerwania paska rozrządu podczas pracy silnika

Zerwanie paska rozrządu, to jedna z najgorszych awarii, jaka może nam się przydarzyć podczas jazdy. Nagłe pęknięcie paska rozrządu kończy się poważnymi uszkodzeniami silnika. Może dojść do przekrzywienia tłoków, zniszczenia głowicy silnika, wału korbowego, czy wałków rozrządu. Uszkodzenia silnika mogą być tak duże, że silnik nie będzie się nadawał do naprawy. Wówczas, oby nam się to nigdy nie przytrafiło, trzeba będzie wstawić do samochodu nowy silnik. Warto również zapamiętać, że zerwanie paska rozrządu w trakcie jazdy powoduje zgaśnięcie silnika, co morze doprowadzić do nieprzewidzianych zdarzeń na drodze.

Co jaki czas wymieniać łańcuch rozrządu?

Łańcuchy rozrządu mają dłuższą żywotność od pasków rozrządu. Szacuje się, że może ona być nawet cztery razy większa. Nie ma określonych okresów wymiany łańcuchów rozrządu. Jednak teoretycznie niezawodnie, łańcuchy rozrządu również się zużywają, w trakcie długotrwałej eksploatacji mogą się rozciągnąć. Należy więc obserwować stan rozrządu. Główny objaw zużytego układu rozrządu na łańcuchu, tzw. grzechotanie lub dzwonienie spod maski. Jeśli mamy wątpliwości co do stanu łańcucha rozrządu, najlepszym posunięciem będzie wizyta u mechanika samochodowego. Przy wymianie łańcucha rozrządu należy wymienić również koła zębate oraz napinacz olejowy.

Wulkanizacja opon

Zobacz więcej

Wymiana oleju

Zobacz więcej

Wymiana filtrów

Zobacz więcej

Naprawa opon

Zobacz więcej

Naprawa układu napędowego

Zobacz więcej

Warsztat samochodowy

Zobacz więcej