Wulkanizacja opon
Zobacz więcej
Eksploatując samochód spalinowy niezbędną czynnością serwisową jest wymiana oleju silnikowego. Robimy to po przejechaniu samochodem 10 - 15 tysięcy kilometrów lub niezależnie od przebiegu, co rok. Zaniechanie tej czynności doprowadzi nas do poważnych kłopotów, a w efekcie do zatarcia silnika. Wymiana oleju w silniku samochodowym jest niezbędnym zabiegiem serwisowym w trakcje całego okresu eksploatacji auta. Każdy silnik spalinowy wymaga smarowania. Olej odpowiada za prawidłową pracę silnika spalinowego, zmniejsza tarcie podzespołów poruszających się wewnątrz silnika spalinowego, zapobiega powstawaniu wewnętrznej korozji oraz pomaga w odprowadzaniu ciepła.
Warto zadbać o dobór odpowiedniego oleju silnikowego, sprawdzonych marek. Producent danego samochodu podaje w instrukcji parametry oleju silnikowego, przebieg, po jakim powinna nastąpić wymiana oleju, a także ilość oleju niezbędna do jego wymiany w konkretnym silniku. Oleje silnikowe dzielimy na syntetyczne, charakteryzujące się najrzadszą konsystencją oraz najniższą lepkością, półsyntetyczne oraz mineralne – najgęstsze. Tak więc oleje silnikowe syntetyczne są odpowiednie do stosowania w nowych samochodach spalinowych, natomiast oleje mineralne sprawdzą się w samochodach o starszych rocznikach. Jednak zbyt pochopne przechodzenie z oleju silnikowego syntetycznego na mineralny może przynieść efekt odwrotny i zamiast wydłużyć żywotność silnika, skróci jego trwałość.
Podczas eksploatacji samochodu, pracujący w silniku spalinowym olej ulega naturalnemu zużyciu, konieczna jest więc jego regularna wymiana. Olej silnikowy jest jednym z najważniejszych płynów eksploatacyjnych w samochodzie spalinowym. Producenci prześcigają się w wydłużaniu okresów, po jakich powinna nastąpić wymiana oleju, jednak z praktyki wynika, że przy normalnej eksploatacji auta, wymiana oleju w silniku spalinowym powinna nastąpić po przejechaniu 10 - 15 tysięcy kilometrów lub niezależnie od przebiegu co roku. Nawet jeżeli nie jeździmy samochodem, to ze względu na upływ czasu, utlenianie się oleju silnikowego, rozpuszczone paliwo, kontakt z częściami metalowymi powodującymi starzenie się oleju silnikowego, wymiana oleju jest konieczna.
Trzeba również wiedzieć, że poziom oleju w silniku uzupełniamy zawsze, jeśli sygnalizuje nam to odpowiednia kontrolka w samochodzie. Warto też regularnie sprawdzać poziom oleju w silniku za pomocą bagnetu, który jest na wyposażeniu każdego samochodu z silnikiem spalinowym. Sprawdzanie poziomu oleju dokonujemy przy zimnym silniku, a olej powinien się mieścić na bagnecie między wskazaniami minimum i maksimum. Jeżeli jest poniżej minimum, brak oleju w silniku należy niezwłocznie uzupełnić.
Regularna, cykliczna wymiana oleju dokonywana jest zazwyczaj w warsztacie samochodowym, na przykład przy okazji przeglądu technicznego. Jeżeli jednak czujemy się na siłach i mamy ku temu odpowiednie warunki, taką wymianę możemy przeprowadzić samemu. Przed przystąpieniem do wymiany oleju, silnik w samochodzie powinien być rozgrzany. Wówczas wraz ze spuszczonym starym olejem, z silnika zejdą również zanieczyszczenia. Podejmując się samodzielnej wymiany oleju musimy pamiętać, że zużytego oleju nie wolno wylewać do kanalizacji, pojemników na śmieci, czy bezpośrednio do gleby. Zużyty olej należy przekazać do utylizacji..
W komorach spalania silnika zasilanego z instalacji LPG temperatura jest znacznie wyższa, co ma wpływ na szybsze zużycie oleju. Zaleca się więc, aby w samochodach z instalacją LPG wymiana oleju w silniku następowała najpóźniej po osiągnieciu przebiegu kolejnych 10 tys. kilometrów lub co rok..
Warto wiedzieć, że po przejechaniu 10 tys. kilometrów olej pracujący w silniku zaczyna tracić właściwości smarująco-ochronne. Wskutek tego w silniku tworzy się osad (nagar), olej ulega zwęgleniu, a silnik w konsekwencji ulega zatarciu. Taka sytuacja, oby się nigdy nie zdarzyła, może narazić właściciela samochodu na pokaźny wydatek. Rezygnacja więc z tej niezbędnej czynności serwisowej, jaką jest wymiana oleju w samochodzie spalinowym, zawsze kończy się źle dla użytkownika/właściciela pojazdu z silnikiem spalinowym. p>