MRUCAR - Sławomir Mrugacz

Wulkanizacja opon

Opony w samochodzie są jedynym elementem kontaktu pojazdu z nawierzchnią. Decydują o wielu aspektach związanych z zachowaniem się samochodu podczas jazdy, takich jak przyczepność do pokonywanej nawierzchni w różnych warunkach atmosferycznych, długość drogi hamowania, osiąganych prędkościach, zachowaniu się samochodu na zakrętach, czy amortyzowaniu wstrząsów na nierównym terenie. Prawidłowo dobrane i sprawne ogumienie ma bezpośredni wpływ nie tylko na komfort podróżowania, ale również, a może przede wszystkim, na bezpieczeństwo poruszania się po drogach. W trakcie eksploatacji pojazdu zużywa się również ogumienie. W niektórych przypadkach uszkodzone opony da się naprawić, są też przypadki, kiedy jedynym ratunkiem jest wymiana opon na nowe. Wulkanizacja opon kojarzy się zazwyczaj z ich naprawą, szczególnie, jeśli „złapiemy gumę”. Pojęcie wulkanizacji jest jednak szersze i obejmuje ono również regenerację używanych opon, czyli tzw. bieżnikowanie, pozwalające na odnowienie w danej oponie stanu bieżnika . Nie zawsze jednak zniszczoną oponę da się naprawić, jak również nie każda używana opona nadaje się do regeneracji.

Budowa opony samochodowej

Nowoczesna opona charakteryzuje się obecnie skomplikowaną budową. Jej głównymi elementami są: osnowa, drutówka, wypełniać i oczywiście bieżnik, który jest najważniejszym elementem w procesie regeneracji opon. Wielkość, kształt, wzór rowka nadają kierunkowość opony oraz decydują o efektywności ogumienia podczas hamowania. Rowkowanie bieżnika służy do usuwania wody spod opony, z kolei głębokość i wzór rowków mają wpływ na poziom hałasu emitowanego przez opony podczas jazdy.

Rodzaje opon ze względu na warunki ich używania

Ze względu na warunki kontaktu z nawierzchnią, rozróżniamy następujące rodzaje opon:

  • drogowe letnie,
  • drogowe zimowe
  • terenowe
  • błotno-śniegowe
  • uniwersalne (wielosezonowe)
  • Rodzaje uszkodzeń opon podczas ich eksploatacji:

    Ze względu na warunki kontaktu z nawierzchnią, rozróżniamy następujące rodzaje opon:

  • Niewłaściwe zużycie protektora (np. jednostronne)
  • Zwiększone zużycie brzegów opony lub środkowej części protektora
  • Przecięcie protektora
  • Mechaniczne uszkodzenie bocznej części opony przy montażu
  • Odrywanie się elementów protektora
  • Rozdwojenie się boków karkasu na skutek podwyższonej temperatury
  • Uszkodzenie opony wskutek rozwarstwiania i pękania
  • Rozerwanie karkasu i boków
  • Pęknięcia w kierunkowym ruchu opony przy dużej ilości nierównomiernego zużycia
  • Rozdwojenie lub rozerwanie boczne opony
  • Zmiękczenie i termiczne uszkodzenie bocznej części opony
  • Miejscowe rozwarstwianie bocznej części opony
  • Wykruszanie się gumy protektora z jednoczesnym odrywaniem się jego elementów
  • Wulkanizacji uszkodzonych opon

    Dzięki wulkanizacji można usunąć uszkodzenia opon, przy zastosowaniu dwóch metod: na gorąco lub na zimno. Metoda wulkanizacji opon na gorąco polega na odtworzeniu kształtu brakującego fragmentu opony przy zastosowaniu specjalnej mieszkanki. Ta metoda, mimo jej skomplikowania, wciąż jest stosowana, zwłaszcza przy naprawie bocznych uszkodzeń opony, których nie można usunąć metodą na zimno. Metoda naprawy opon na zimno stosowana jest do punktowych uszkodzeń opony, np. wskutek najechania na gwóźdź. Jest ot metoda dużo prostsza od poprzedniej, szybsza i tańsza. Do uzupełnienia ubytku w oponie stosuje się specjalny wypełniacz chemiczny, który łączy przerwane struktury i je wypełnia. Odrębnym procesem naprawy opon jest ich bieżnikowanie. Ten zabieg pozwala na odzyskanie przez oponę swych właściwości poprzez nałożenie nowego bieżnika, lub jego pogłębienie. Opony bieżnikowane często stanową alternatywę do opon nowych, ze względu na różnicę w cenie.

    Nie wszystkie opony nadają się do regeneracji

    Wewnętrze wady w budowie opony mogą uniemożliwić jej regenerację. Są też widoczne uszkodzenia, które ze względu na ich charakter, dyskwalifikują daną oponę do regeneracji. Uszkodzenia wykluczające oponę do regeneracji, to m.in.:

  • zniszczenia miejscowe wywołanie działaniem kwasów, olejów, smarów i podobnych substancji chemicznych
  • promieniowe i obwodowe pęknięcia gumy bieżnika sięgające do osnowy
  • zestarzenie się gumy, widoczne spękania sięgające powyżej ½ grubości warstwy zewnętrznej gumy
  • uszkodzenia stopki
  • załamania lub nieforemne uszkodzenia osnowy
  • nieprawidłowo wykonane naprawy
  • pogłębiona przez nacięcie rzeźba bieżnika
  • rozwarstwienie elementów opony
  • pęknięte i wysnute nitki kordu osnowy

  • Warto również dodać, iż nie powinno się naprawiać opony, która ma więcej niż 10 lat, jak również nie powinno się naprawiać opony z bardzo dużym uszkodzeniem.

    Wulkanizacja opon Wadowice

    Wulkanizacja opon

    Zobacz więcej

    Wymiana opon Wadowice

    Wymiana oleju

    Zobacz więcej

    Wymiana filtrów Wadowice

    Wymiana filtrów

    Zobacz więcej

    Naprawa opon Wadowice

    Naprawa opon

    Zobacz więcej

    Nprawa ukłądu napędowego Wadowice

    Naprawa układu napędowego

    Zobacz więcej

    Warsztat samochodowy Wadowice

    Warsztat samochodowy

    Zobacz więcej