
Wulkanizacja opon
Zobacz więcej
Opony w samochodzie są jedynym elementem kontaktu pojazdu z nawierzchnią. Decydują o wielu aspektach związanych z zachowaniem się samochodu podczas jazdy, takich jak przyczepność do pokonywanej nawierzchni w różnych warunkach atmosferycznych, długość drogi hamowania, osiąganych prędkościach, zachowaniu się samochodu na zakrętach, czy amortyzowaniu wstrząsów na nierównym terenie. Prawidłowo dobrane i sprawne ogumienie ma bezpośredni wpływ nie tylko na komfort podróżowania, ale również, a może przede wszystkim, na bezpieczeństwo poruszania się po drogach. W trakcie eksploatacji pojazdu zużywa się również ogumienie. W niektórych przypadkach uszkodzone opony da się naprawić, są też przypadki, kiedy jedynym ratunkiem jest wymiana opon na nowe. Wulkanizacja opon kojarzy się zazwyczaj z ich naprawą, szczególnie, jeśli „złapiemy gumę”. Pojęcie wulkanizacji jest jednak szersze i obejmuje ono również regenerację używanych opon, czyli tzw. bieżnikowanie, pozwalające na odnowienie w danej oponie stanu bieżnika . Nie zawsze jednak zniszczoną oponę da się naprawić, jak również nie każda używana opona nadaje się do regeneracji.
Nowoczesna opona charakteryzuje się obecnie skomplikowaną budową. Jej głównymi elementami są: osnowa, drutówka, wypełniać i oczywiście bieżnik, który jest najważniejszym elementem w procesie regeneracji opon. Wielkość, kształt, wzór rowka nadają kierunkowość opony oraz decydują o efektywności ogumienia podczas hamowania. Rowkowanie bieżnika służy do usuwania wody spod opony, z kolei głębokość i wzór rowków mają wpływ na poziom hałasu emitowanego przez opony podczas jazdy.
Ze względu na warunki kontaktu z nawierzchnią, rozróżniamy następujące rodzaje opon:
Ze względu na warunki kontaktu z nawierzchnią, rozróżniamy następujące rodzaje opon:
Dzięki wulkanizacji można usunąć uszkodzenia opon, przy zastosowaniu dwóch metod: na gorąco lub na zimno. Metoda wulkanizacji opon na gorąco polega na odtworzeniu kształtu brakującego fragmentu opony przy zastosowaniu specjalnej mieszkanki. Ta metoda, mimo jej skomplikowania, wciąż jest stosowana, zwłaszcza przy naprawie bocznych uszkodzeń opony, których nie można usunąć metodą na zimno. Metoda naprawy opon na zimno stosowana jest do punktowych uszkodzeń opony, np. wskutek najechania na gwóźdź. Jest ot metoda dużo prostsza od poprzedniej, szybsza i tańsza. Do uzupełnienia ubytku w oponie stosuje się specjalny wypełniacz chemiczny, który łączy przerwane struktury i je wypełnia. Odrębnym procesem naprawy opon jest ich bieżnikowanie. Ten zabieg pozwala na odzyskanie przez oponę swych właściwości poprzez nałożenie nowego bieżnika, lub jego pogłębienie. Opony bieżnikowane często stanową alternatywę do opon nowych, ze względu na różnicę w cenie.
Wewnętrze wady w budowie opony mogą uniemożliwić jej regenerację. Są też widoczne uszkodzenia, które ze względu na ich charakter, dyskwalifikują daną oponę do regeneracji. Uszkodzenia wykluczające oponę do regeneracji, to m.in.: