Zbieżność kół

Zbieżność kół

Podczas jazdy na wprost samochód nie trzyma linii, zauważyliśmy nienaturalne, nierównomierne zużycie opon – to znak, że należy podjechać do warsztatu samochodowego w celu ustawienia zbieżności kół. Jak już zostawimy nasz samochód w rękach mechanika, najlepiej zlecić mu również sprawdzenie całej geometrii zawieszania w naszym pojeździe. Specjaliści zalecają, aby dokonywać takiego sprawdzenia regularnie, np. przy wymianie opon z zimowych na letnie. Prawidłowo ustawiona geometria zawieszenia samochodu, w tym zbieżność kół, ma istotne znaczenie dla zużycia samochodu, w tym ogumienia, ma również ogromny wpływ na bezpieczeństwa jazdy.

Co to jest zbieżność kół?

Kąt położenia na jednej osi kół przednich lub tylnych względem siebie nazywamy zbieżnością kół. Określa ona, czy koła na jednej osi są względem siebie równoległe. Jeśli kąt jest dodatni, oznacza to, że koła są zbieżne, natomiast jeżeli kąt jest ujemny, mamy do czynienia z kołami rozbieżnymi. Kąt zbieżności określa się w przedziale od plus 3 stopni do minus 3 stopni. Z reguły w samochodach mamy do czynienia z dodatnią zbieżnością kół. Ważne jest, aby zbieżność poszczególnych kół w samochodzie była taka sama.

Po co ustawiać geometrię zawieszenia, w tym zbieżność kół?

Podczas ustawienia zbieżności kół warto zatroszczyć się również o geometrię zawieszenia. Na geometrię zawieszenia składa się szereg ustawień zawieszenia samochodu, w tym ustawienie zbieżności kół oraz układu kierowniczego. Za bezpieczeństwo jazdy odpowiedzialny jest m.in. kąt pochylenia osi sworznia oraz kąt wyprzedzenia sworznia zwrotnicy. Problemy związane z tymi elementami wykryjemy jeśli po puszczeniu kierownicy nie odkręca się ona do pozycji "0". Prawidłowe ustawienie geometrii zawieszenia ma kolosalny wpływ na to, ja nasz samochód będzie się zachowywał podczas jazdy, nie tylko na wprost, ale również na łukach drogi. Właśnie od ustawienia geometrii kół będzie zależeć, jak będą rozkładały się siły w trakcie pokonywania łuków drogi, czy samochód będzie podsterowny, czy nadsterowny. To wszystko ma wpływ na zużycie elementów zawieszenia samochodu, stanu opon oraz, co równie ważne, na nasze bezpieczeństwo podczas jazdy. Nie ma wiec pytania, czy ustawiać zbieżność kół, czy szerzej geometrię zawieszenia, jest tylko pytanie, kiedy i gdzie to zrobić.

Kiedy dokonać ustawienia zbieżności kół?

Zaleca się, aby ustawienie zbieżności kół dokonywać regularnie. Dobrym nawykiem będzie przeprowadzenie tej czynności na przykład wraz z wymianą opon z zimowych na letnie. Zabierając się za ustawienie zbieżności kół, warto również dokonać szerszego zabiegu – stawienia całej geometrii zawieszenia pojazdu. Tylko wtedy mamy pewność, że nasz samochód będzie na drodze sprawny, a my podczas jazdy będziemy się w nim czuli pewnie i bezpieczne. Oprócz sezonowej, regularnej kontroli geometrii zawieszenia, zbieżność kół należy ustawić w przypadku: - gdy występują problemy z wprowadzeniem samochodu i utrzymaniem kierunku jazdy, podczas jazdy na wprost ściąga samochód na lewo lub prawo, - gdy opony nie zużywają się równomiernie lub nadmiernie zużywają się z jednej strony - po uszkodzeniu układu zawieszenia, gdy np. podczas szybkiej jazdy uderzamy kołami w dziurę w jezdni lub w krawężnik - po wymianie elementów układu kierowniczego lub zawieszenia

Ustawienie zbieżności kół we własnym zakresie, czy w warsztacie samochodowym?

Ustawianie zbieżności kół, czy też szerzej geometrii zawieszenia jest skomplikowaną czynnością, wymagającą ustawienia samochodu na stanowisku pomiarowym, użycia odpowiedniego, specjalistycznego sprzętu, podłączenia do wszystkich kół głowic pomiarowych. Urządzenia pomiarowe wykorzystują precyzyjne czujniki, które pozwalają dokładnie określić kąty kół oraz elementów zawieszenia. Bez specjalistycznych przyrządów nie da się rzetelnie ustawić geometrii kół. Prawidłowe ustawienie zbieżności we własnym zakresie, bez wykorzystania profesjonalnych urządzeń pomiarowych, nie jest możliwe. Dlatego praktycznie zawsze ustawienie geometrii zawieszenia, w tym zbieżności kół zlecamy warsztatowi samochodowemu, wyposażonemu w ten specjalistyczny sprzęt.

Skutki złego ustawienia geometrii zawieszenia w samochodzie

Ignorowanie konieczności regularnego ustawiania zbieżności kół, sprawdzania geometrii zawieszenia sezonowo, czy też po wymienionych wcześniej przypadkach sprawia, że świadomie, bądź nie, narażamy siebie oraz jadących z nami pasażerów na niebezpieczeństwo. Problemy z prowadzeniem samochodu, wynikające ze złego ustawienia geometrii zawieszenia mogą być przyczyną wypadków drogowych, tragicznych w skutkach. Warto też mieć na uwadze pogarszający się stan techniczny samochodu, wynikający ze złego ustawienia geometrii, które powoduje przyspieszone zużycie elementów zawieszenia, układu kierowniczego oraz nieprawidłowego zużycia bieżnika opon, założonych na koła ze złą zbieżnością. Na to wszystko nakłada się większe zużycie paliwa, co przy dzisiejszych cenach ma niebagatelne znaczenie. I ostatnia uwaga. Złe ustawienie zbieżności kół, geometrii zawieszenia, obniża komfort prowadzenia samochodu.

Wulkanizacja opon

Zobacz więcej

Wymiana oleju

Zobacz więcej

Wymiana filtrów

Zobacz więcej

Naprawa opon

Zobacz więcej

Naprawa układu napędowego

Zobacz więcej

Warsztat samochodowy

Zobacz więcej